woensdag 12 september 2012

Valstrik van de duivel


We kijken de serie "Bait of Satan" van John Bevere, een echte aanrader!
Dat heeft mij tot denken gezet.

Hij zegt een aantal rake dingen waar je wel over na móet denken.
Het verschil tussen Jezus en de duivel lijkt mij duidelijk, en toch komt de duivel op hele geniepige manieren je leven in. Zoals een val gezet wordt voor een prooidier, verdekt en moeilijk te onderscheiden, zo zet ook de duivel vallen voor ons neer om ons bij God de Vader weg te houden of te halen.
Mattheüs 7:15 "Pas op voor valse profeten. Zij komen naar u toe en doen zich voor als onschuldige schapen. Maar in werkelijkheid zijn het verscheurende wolven." Zij komen als een wolf in schaapskleren. Niet als een wolf in de kleren van een herder, maar als een schaap. Ze lijken op jou en mij, maar ondertussen proberen ze ons, net als de wolven die in groepen leven, te scheiden van de vertrouwde omgeving van de kudde. Op het moment dat je alleen staat, dan slaan ze toe. Dan kan de twijfel gezaaid worden en kan het een voedingsbodem krijgen. En het vooruitzicht is niet echt rooskleurig als je in Mattheüs 24:11 leest "Er zullen veel valse profeten komen. Ze zullen velen op het verkeerde spoor brengen".
Niet een paar, nee velen! Hoe komt dat dan?

Psalm 55:13-15"Mijn tegenstander die mij belaagt, is geen vijand van buitenaf, dat zou ik nog wel kunnen verdragen. Het is niet iemand die mij altijd al haatte, die nu tegen mij opstaat, want dan zou ik nog wel een schuilplaats weten te vinden. Maar het is een goede vriend, iemand als ik die ik altijd heb vertrouwd. Wij gingen zo vertrouwelijk met elkaar om, samen gingen we met alle feestgangers naar Gods huis." De verleiding komt dus inderdaad van binnenuit! Van mensen binnen de gemeenschap die je vertrouwd. Daarom worden mensen sneller boos, geïrriteerd, teleurgesteld. Dáár moeten we voor uitkijken. We horen op de volgende manier te reageren: 2 Timotheüs 2:24-26"Een knecht van de Here mag geen ruzie maken, hij moet de mensen die verkeerd doen, vriendelijk en geduldig terechtwijzen. Wees daarom nederig als je de mensen die zich verzetten, duidelijk de waarheid zegt. Want als je vriendelijk met hen spreekt, is er een kans dat zij met Gods hulp hun verkeerde ideeën zullen loslaten en de waarheid gaan erkennen. Dan zullen ze tot bezinning komen en zich losmaken uit de valstrik van de duivel, die hen gevangen houdt en in zijn macht heeft."

En makkelijk is het zeker niet. Maar zoals Jezus al zei:"Verleidingen zullen er altijd zijn. Dat is onvermijdelijk." (Lukas 17:1) De vraag is alleen hoe wij ermee omgaan. Hoe wij op die situaties reageren, bepaalt onze beloning.

1 Petrus 1:6 "Wees dus blij! Er ligt iets heerlijks voor u klaar, ook al zult u het door allerlei beproevingen eerst nog een tijd erg moeilijk hebben."

En wat ligt er klaar? In vers 4 staat het antwoord: het eeuwige leven! En nee dat is geen oneindig leven hier op aarde. En wat zijn die beproevingen dan? Die beproeving bestaat uit het leven te leiden zoals Jezus dat deed:
Mattheus 5:40-48 (hier volgt een samenvatting)" Als iemand in een proces uw hemd opeist, geef hem dan ook uw jas. Als iemand u dwingt om één kilometer met hem mee te lopen, ga dan twee kilometer met hem mee. Maar Ik zeg: houd ook van uw vijanden! En bid voor wie u vervolgen!"
DAT is de uitdaging !

Over dit onderwerp komen misschien nog meer blogs. 

2 opmerkingen:

  1. Ik heb je blog ontdekt via de faceboekgroep. Dank je wel voor deze posting!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij als het je kan helpen. Bedankt dat je de moeite hebt genomen om het te lezen, en een berichtje achter te laten. Dank je wel!

      Verwijderen

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...