zaterdag 14 april 2012

Een toffe Gozer

Een toffe gozer.
Ik denk dat we allemaal wel iemand kennen die we 'een toffe gozer' kunnen noemen.
Maar wat bedoelen we daar eigenlijk mee? Is het iemand die gewoon aardig is, of doet hij meer?
Vaak zijn het mensen die nogal populair zijn bij een grotere groep mensen. Dan ben je al snel een toffe gozer. Zo iemand die regelmatig de drankjes voor een ander betaald. Die vaak het hoogste woord in de groep heeft, en duidelijk aanwezig is. Dat noemen we over het algemeen een 'toffe gozer'.

Ik heb daar een iets ander beeld van.
Voor mij is een 'toffe gozer' iemand die :
  • Klaar staat voor een ander als die hulp nodig heeft
  • Met raad en daad je begeleid
  • Je niet veroordeeld 
  • Onvoorwaardelijk van je houd
  • Het beste met je voor heeft.
Als ik dat ga vergelijken met de meeste 'toffe gozers' die ik in elk geval heb gekend, dan kom ik tot de conclusie dat ze eigenlijk aan geen enkele voorwaarde voldoen.
Vaak zijn het juist mensen die heel erg aanwezig zijn, maar als het erop aan komt niet thuis geven.
Ze staan wel vaak klaar met raad en daad, alleen stemmen ze dat dan zo af dat zij er voordeel bij hebben, en dat hoeft dus niet te betekenen dat het voor jou ook inderdaad het beste is. 
Wees dus heel voorzichtig met wie je vertrouwd in je leven.
Natuurlijk zijn er de positieve uitzonderingen, maar die moet je goed zoeken. En zorg ervoor dat je er helemaal zeker van bent dat ze het goede met je voor hebben.

Er is er één waar je wel van op aan kunt. Die er altijd voor je is. Altijd het beste met je voor heeft. Een levenslange 'beste vriend' voor je wil zijn. Kortom, een hele Toffe Gozer !
Zelfs al wil Hij even een moment rust, als je vraagt om hulp dan zal Hij dat geven, altijd!
Zelf zou ik dat niet kunnen denk ik. Als ik na een lange dag hard werken ineens nog weer meer dingen moet gaan doen, dan wordt ik daar op zijn minst niet vrolijk van. Waarschijnlijk doe ik die dingen dan ook helemaal niet. Maar Hij zal het altijd doen. Hij, Jezus Christus, zal altijd voor je klaarstaan. Hij heeft het ook zo gedaan toen Hij hier op aarde rondliep. Iedereen wilde genezen worden, iedereen wilde vrij zijn van zonde. Honderden mensen liepen achter Hem aan als ze wisten dat Hij in de stad was. En dat deden ze niet voor niets. 

Er was al gesproken van een 'verlosser'. Iemand die het verbond tussen God en de mens weer helemaal goed zou maken. Een verbond waardoor het eeuwige leven weer bereikbaar werd. Ziekte verbannen, boze geesten geen macht meer hadden. Het perfecte leven zonder pijn, angst, verdriet.
Iemand die je dat allemaal kan geven, dat is nog eens een 'toffe Gozer' !


En het mooie is nu net, dat iedereen net zo'n 'toffe gozer' kan worden! Inderdaad, je leest het goed. Wij kunnen allemaal een houvast zijn voor een ander. Alles wat je daarvoor moet weten staat in de Bijbel. Lees de verhalen over Jezus eens goed door zou ik zeggen. Hij geeft op al je vragen een antwoord. Alle levenslessen die je moet weten staan erin beschreven. Probeer het maar eens. Het boek met alle antwoorden bestaat inderdaad. De Bijbel !

Het is zeker niet makkelijk om alle lessen te volgen en met goed gevolg na te leven. Maar als we het in elk geval proberen en een klein beetje slagen, dan ziet de wereld er gelijk al een heel stuk anders uit !

We zouden meer begrip hebben voor andere volken (Johannes 4:7-10) 
Letterlijk zegt Jezus ook, "want Ik heb jullie een voorbeeld gegeven, volg Mij hierin na" (Johannes 13:15)
En zo staat er veel meer nog in Johannes. Kijk eens naar de belofte in Johannes 14:12 "Luister goed, wie op Mij vertrouwt, zal dezelfde dingen doen als Ik. Zelfs nog grotere, want Ik ga naar de Vader".
Hierin geeft Jezus aan dat ook wij mensen kunnen genezen en alle wonderen kunnen doen die Jezus ook deed. Dat noem ik nog eens een 'toffe gozer' die dat soort ongelooflijke dingen zomaar doorgeeft aan iedereen die bij Hem wil horen.


Ik heb Jezus aangenomen niet alleen als mijn Vriend, maar ook als mijn Redder en Raadsman. Als Herder die het beste met mij voorheeft.
En geef toe, Hij is gewoon een "Toffe Gozer"!



1 opmerking:

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...